Monday, April 6, 2009

Masalah permakanan ternakan keli : satu pertanyaan umum

ada beberapa pertanyaan emel terpilih dari komuniti aqua berkenaan pertanyaan umum, seperti dilampirkan disini.



salam
berkenaan persoalan saudari ajukan, antara persoalan umum yang diajukan kepada pengusaha ternakan ini. Kurangnya pemahaman masyarakat pengguna terhadap cabaran semasa yang dihadapi oleh penternak menimbulkan situasi ini.

Faktor pasaran banyak mempengaruhi jenis makanan ternakan keli. Harga keli yang rendah memaksa penternak memanfaatkan sisa buangan ayam sebagai sumber protein yang popular. Dengan harga pasaran yang ada sekarang agak membebankan mojariti penternak untuk menggunakan 100% pallet dalam pemakanan harian ternakan keli. Ini dibuntukan lagi dengan peningkatan harga pallet di pasaran sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Mungkin ada segelintir penternak, menghasilkan pallet sendiri dari sumber protein yang lain seperti debu ikan atau ikan baja. Namun kejayaannya banyak bergantung kepada campuran bahan mentah yang sesuai pada kadar kos yang berpatutan. Kebanyakannya masih kalah dengan kos pengeluaran terutamanya peningkatan kos semasa. Pada volume ternakan yang tinggi juga menimbulkan masalah bagi mendapatkan bahan mentah serta pengurusan sumber makanan ternakan itu sendiri.

Pada pandangan pihak kami, peningkatan harga jualan keli pada kadar yang berpatutan dengan kos pengeluaran merupakan penyelesaian terbaik bagi masalah yang membelenggu ternakan ini. Paras harga keli yang masih kekal sejak 10 tahun yang lepas berbanding beberapa harga ternakan lain seperti ayam daging adalah jawapan yang jelas kenapa penternak masih menggunakan sisa organ atau meninimakan sebanyak mungkin kos pengeluaran
untuk terus berdaya saing dalam pasaran. Adakah ini menimbulkan situasi adil bagi kedua-dua pihak?

Sudah sampai masa paras harga ternakan ini disemak dan dikaji secara lebih terperinci oleh badan yang bertanggunjawab sama ada dari pihak kerajaan atau swasta bagi menjamin masa depan industri ternakan keli terus berdaya maju. Mungkin model contoh dari negara jiran seperti Thailand boleh digunakan sebagai landasan bagi piawaian harga ternakan aquakultur di masa hadapan.

Pihak kami berbangga sekiranya terdapat kaedah penyelesaian terhadap masalah seperti yang dinyatakan oleh saudari.Di mana secara hakikatnya ternakan keli ini sendiri telah banyak berevolusi sejak diperkenalkan 20 tahun yang lepas di negara ini, Mungkin secebis pandangan dari golongan hawa memberi penyelesaian kepada permasalahan ini.

sekian